27/02/2024

Digitalització del fons fotogràfic de Jaume Muntané Llauradó: una tasca de conservació i accés cultural

Gràcies a una subvenció de la Xarxa de Museus de les comarques de Tarragona i de les Terres de l’Ebre, s’ha dut a terme un projecte important per a la preservació i difusió del patrimoni cultural: la digitalització d’una part significativa del fons fotogràfic del reconegut fotògraf Jaume Muntané Llauradó (1920-2020).

Descarrilament d'un tren el 1955. Núm. reg. 36725

Aquest fons, que inclou 1520 reportatges fotogràfics amb un total aproximat de 71.420 negatius, és una crònica visual de la vida a Reus durant gairebé cinquanta anys. Des de celebracions locals fins a moments quotidians, les imatges capturades reflecteixen la rica història i cultura de la ciutat.

Inauguració del bar Esport el 1963. Núm. reg. 36712

La necessitat de digitalitzar aquest patrimoni va sorgir de la preocupació per la seva conservació, ja que hi havia 372 reportatges enrotllats que començaven a deteriorar-se i que s’havien de prioritzar davant la resta del fons.

La digitalització no només garanteix la seva preservació sinó que també facilita l’accés a aquest llegat cultural per a les generacions futures. El procés de digitalització va ser meticulós i per etapes.

En primer lloc, es va organitzar i numerar cada rotlle per mantenir la informació associada a cadascun d’ells.

A continuació, es va realitzar una selecció inicial dels negatius a digitalitzar, prioritzant aquells que documentaven esdeveniments significatius de manera més concisa.

Un cop seleccionats, es van netejar i preparar els negatius per a l’escaneig, resolent problemes com l’enrotllament de la pel·lícula.

L’escaneig es va realitzar amb una resolució i qualitat òptimes, garantint la captura precisa de cada imatge. Posteriorment, es van processar digitalment les imatges per corregir contrastos i ajustar nivells de brillantor, mantenint la fidelitat amb l’original.

El resultat d’aquesta titànica tasca és la digitalització de 10.690 negatius, que s’han integrat amb èxit a la base de dades del Centre de la Imatge Mas Iglesias, generant 466 registres i més de 2.500 fotografies disponibles per a la consulta pública.

Aquestes fotografies representen una font important per a la recerca històrica i cultural, i està accessible per al públic a través del web de la fototeca de Reus.