Ajuntament de Reus

150 anys de la mort de Marià Fortuny i Marsal

La commemoració del 150è aniversari de la mort del pintor reusenc Marià Fortuny i Marsal (Reus, 1838 – Roma, 1874), és una oportunitat per retre homenatge i revisitar l’obra de qui va ser considerat el millor pintor català del segle XIX i el més internacional de tot el període.

El llegat artístic de Marià Fortuny. Vigència i modernitat

A càrrec de Francesc Quílez Corella, historiador de l'art i comissari de l'Any Fortuny

Tret d'inici de la commemoració oficial del 150è aniversari de la mort de Marià Fortuny Marsal (Reus, 1838 - Roma, 1874). Una efemèride emmarcada dins les commemoracions decretades per la Generalitat per al 2024, però que s’allargarà fins al 2025 amb un seguit d’actes, exposicions i debats entorn de la figura i l’obra d’aquest pintor i gravador excepcional.

imatge-conf-quilez

Francesc Quílez Corella

Properes activitats

Exposició temporal "Fortuny: una biografia sobre paper"

La proposta expositiva que presentem posa en valor la meritòria contribució del reusenc a dignificar la pràctica del dibuix i reivindica la seva destacada i fonamental aportació a la història del dibuix català i europeu, fins al punt, que cal considerar-lo com un dels autors més canònics d’aquesta disciplina. En conseqüència, la mostra inclou una selecció d’un conjunt de més de 50 obres, en les quals el principal fil conductor és la relació tan estreta que Fortuny va establir amb l’art del dibuix, amb una presència més testimonial d’alguns gravats que venen a confirmar el paper referencial que, com a reputat aiguafortista, va assolir en el món del gravat. Les obres seleccionades formen part de les importants col·leccions d’obra sobre paper que es conserven al Museu de Reus i al Gabinet de Dibuixos i Gravats del Museu Nacional d’Art de Catalunya.

Francesc Quílez Corella. Comissari de l’exposició

105008-D0-A-jpg-1625301235

+INFO

Exposició temporal "Fortuny, l'observació de la natura"

La commemoració del 150 aniversari de la mort del pintor Marià Fortuny (Reus, 1838- Roma, 1874) és una magnífica oportunitat per redescobrir altres facetes d’un dels artistes més versàtils de l’art europeu del segle XIX. Més enllà de coincidir en destacar el seu talent innat, o practicar un virtuosisme i un preciosisme inigualables, darrera de la personalitat de Fortuny s’entreveuen altres aspectes que, malauradament, o bé han estat menystinguts o, simplement, han passat inadvertits.

Un dels principals objectius de l’exposició que ha programat el Museu de Reus per celebrar   aquesta efemèride és el de revertir la tradicional imatge que del pintor han construït la crítica i la historiografia. Tanmateix, bona part de la seva producció desmenteix aquest clixé i ens situa davant d’un artista diferent, amatent a interactuar amb el seu entorn físic, a descobrir les   possibilitats creatives que possibiliten els factors climàtics i ambientals.

Fortuny

+INFO