30/11/2023

30 de novembre, Dia Internacional de la Ciutat Educadora

El Dia Internacional de la Ciutat Educadora se celebra cada any el dia 30 de novembre. En aquesta data es commemora que l’any 1990 va ser proclamada a Barcelona la Carta de Ciutats Educadores.

Aquesta celebració permet crear consciència de la importància de l’educació a les ciutats i fer visible el compromís dels governs locals amb l’educació, així com el treball que els agents educatius, ja sigui en l’àmbit de l’educació formal o no formal, realitzen.

L’Associació Internacional de Ciutats Educadores (AICE) convida a les prop de 495 ciutats membre de 35 països que actualment en formem part a donar testimoni i a renovar el seu compromís amb la Carta de les Ciutats Educadores.

L’Ajuntament de Reus, a través de les regidories de Cultura i Política Lingüística i d’Educació, impulsa el Projecte Vincles, que pretén establir un nou espai de relació entre els equipaments culturals de la ciutat i els centres educatius.

El Projecte Vincles consisteix en la possibilitat de viure els equipaments culturals com un espai més de treball del propi centre educatiu. Es vol generar un nou laboratori d’accions, projectes i esdeveniments al servei de l’equip docent i, per tant, del seu alumnat. Cadascun dels equipaments té una rutina pròpia de treball, un equip determinat, un programa, una agenda d’actes i una distribució d’espais i serveis que es posa a disposició del centre vincula, i a l’inrevés.

Museus de Reus, durant el curs 23-24, treballa vinculat amb les escoles Marià Fortuny, Teresa Miquel i Joan Rebull. Les reunions de coordinació entre el professorat i els equips tècnics de museus ja s’han dut a terme i ja han començat també les primeres visites dels escolars.

Avui més que mai, la ciutat o el poble, gran o petit, disposa d’incomptables possibilitats educadores, però al municipi també hi poden incidir forces i inèrcies des-educadores. D’una manera o d’una altra, la ciutat presenta elements importants per a una formació integral, és un sistema complex i, alhora, un agent educatiu permanent, plural i polièdric, capaç de potenciar els factors educatius i de transformació social.