09/04/2021

90 anys de la Segona República

Els Museus de Reus commemoraren els 90 anys de la proclamació de la Segona República amb 3 conferències, 2 visites guiades i 2 exposicions.

El 14 d’abril de 1931 es va proclamar la Segona República, un nou règim polític democràtic que va substituir la monarquia d’Alfons XIII i el vell sistema de la Restauració. Un període històric apassionant, conformat per un període de pau (de 1931 a 1936) i l’altre de guerra (de 1936 a 1939) que va donar pas a la dictadura colpista del general Franco.

Programa d’activitats:

• Fins al 30 d’abril, exposició Ciutadanes de la República, imatges i condició femenina 1931-1939.

El cartell, per la seva producció fàcil i econòmica, i per la combinació de paraula i imatge, ha estat un mitjà de comunicació cabdal durant el segle XX, amb una significació especial durant la dècada dels 30. Ha representat un instrument idoni per a la comunicació política i la mobilització social i, a la vegada, ha contribuït a difondre i a conformar actituds i valors tot consolidant arquetips humans.

Al Museu Salvador Vilaseca de dimarts a dissabte de 10 a 14 i de 17 a 20 hores.

Entrada lliure.

• Dissabtes 10 i 24 d’abril,  a les 12h, visita comentada a Ciutadanes de la República, imatges i condició femenina 1931-1939, al es Museu del raval de Santa Anna.

Al Museu Salvador Vilaseca, raval Santa Anna, 59.

Activitat gratuïta, amb reserva d’invitacions.

• Dimecres 14 d’abril obertura de l’exposició Els primers dies de la II República en imatges.

Destaquen diverses fotografies del que succeí a Reus durant els primers dies d’aquell projecte polític que acabava de néixer, realitzades per diversos fotògrafs locals, com Estanislau Pedrola Rovira «Sandalio», Josep Ferré Andreu o Josep Busquets Fabregat «NIEPCE». L’exposició també mostra imatges d’una filmació excepcional. Es tracta d’una pel·lícula de 17 minuts de durada que forma part de la col·lecció Saludes Rams i que fou recuperada per Jordi Valls Ciré.

Al CIMIR, obert els dijous i divendres, de 17 a 20 hores, i els dissabtes, de 10 a 14 i de 17 a 20 hores, fins al 26 de juny.

Entrada lliure.

• Dimecres 14 d’abril a les 19 h conferència 90 anys de la proclamació de la República a càrrec del historiador Joan Navais. Organitzada per la plataforma Construïm República. Al Centre de la Imatge Mas Iglesias.

Activitat gratuïta, amb reserva d’invitacions.

• Divendres 16 d’abril a les 19h, conferència Dones en guerra. Del front a la rereguarda, a càrrec de Salvador Palomar.

Al Museu Salvador Vilaseca, raval de Santa Anna, 59.

Activitat gratuïta, amb reserva d’invitacions.

• Dimecres 28 d’abril, a les 18h, conferència El temps d'unes dones, a càrrec de Dolors Joanpere.

Al Museu Salvador Vilaseca, raval de Santa Anna, 59.

Trailer Exposició República

Reserva d’entrades: És podem fer tant a https://ticket.reuscultura.cat/  com a la recepció del Museu Salvador Vilaseca (raval de Santa Anna, 59, de dimarts a dissabte, de 10 a 14 i de 17 a 20 hores)

Mesures sanitàries: Per tal d’evitat contagis i per a reduir el risc de rebrots reforcem la prevenció tot mantenint la distancia de seguretat, amb l’ús obligatori de mascareta, la desinfecció de mans, el control de la temperatura corporal i  la ventilació i neteja dels espais.