15/02/2016

Cartells que fan vuitanta anys

Els cartells, com a recurs per anunciar esdeveniments o publicitar productes, esdevenen també eines  poderoses per a transmetre idees o convocar les persones a actuar en un determinat sentit. Els cartells de propaganda electoral, que criden els votants a donar suport a una determinada formació o coalició de partits, en són un bon exemple.

Les eleccions generals del 16 de febrer de 1936 constitueixen un exemple paradigmàtic de la divisió de la societat en dos blocs enfrontats: d’una banda, el Front Català d’Ordre –a Espanya, el Frente Nacional– i de l’altra, el Front d’Esquerres –a Espanya, el Frente Popular–, i els cartells reflecteixen amb contundència aquesta confrontació ideològica. A Catalunya i a l’Estat espanyol, van guanyar les esquerres i, mesos després, la revolta militar contra el legítim govern de la República motivà la guerra Civil de 1936-1939.

Són cartells que reivindiquen l’alliberament dels empresonats pels Fets d’Octubre de 1934 o la defensa dels valors republicans i de l’autonomia catalana, des de l’esquerra, o que criden a l’ordre i a aturar el comunisme o la revolució, des de la dreta, amb grafismes explícits i consignes que canviaran de bàndol.

La col·lecció de Maria Montserrat Barenys cedida a l’Institut Municipal de Museus de Reus, aplega cent-cinquanta cartells de la República i de la guerra Civil i fou objecte d’una exposició monogràfica l’any 2007, que va incloure diversos exemplars referents a aquella contesa electoral.