14/12/2016

Conèixer el refugi antiaeri

Aquest dilluns 12 de desembre hem realitzat la última visita setmanal al refugi antiaeri de la Patacada. Aquesta proposta del Museu de Reus permet que qualsevol persona pugui conèixer aquesta construcció de defensa passiva bastida entre 1937 i 1938, per protegir la població reusenca dels bombardeigs de l'aviació franquista. Les visites es realitzen el dilluns a la tarda i cal inscriure's prèviament trucant al Museu.

Aquestes visites són sempre comentades i s'organitzen en grups d'unes quinze persones, fet que permet moure's amb comoditat per les galeries del refugi i escoltar les explicacions. Més enllà de descobrir amb curiositat els centenars de metres de galeria excavats al subsol de l'actual plaça de la Patacada i carrers propers, l'activitat té com a objectiu explicar el context en què es van construir els refugis, la Guerra Civil, com a forma d'autodefensa d'una població no combatent davant el fet que, amb l'ús de l'aviació, la mort i la destrucció podien arribar a qualsevol punt de la rereguarda.

D'alguna manera, és pot dir que la Guerra Civil espanyola obre, a Europa, un model de guerra total —no només als camps de batalla— en que la població civil pot esdevenir objectiu militar, en què la por esdevé arma de guerra. Un model que, malauradament, ens porta a reflexionar sobre el present on milers de persones viuen aquesta situació, sota l'amenaça d'armes encara molt més sofisticades.

Més 750 persones, entre visites individuals i de grups escolars o associatius, han baixat al refugi en aquests mesos. L'activitat, sempre en grups petits, s'ha enriquit amb les aportacions del públic, tant pel que fa al coneixement com a les emocions, com la d'una persona que havia estat al refugi de xiqueta. Des d'algun testimoni viscut, doncs, a moltes situacions i anècdotes explicades, de segona o tercera generació. Alguna visita ha esdevingut, en algun moment, taller de memòria oral.

En definitiva, una experiència ben positiva, que continuarà a partir del 9 de gener de 2017 amb visites obertes al públic en general o per a grups escolars. Per inscriure's, cal trucar al museu 977010660 o escrivint a [email protected]