04/08/2021

De gener a juliol, els Museus de Reus ja han superat el nombre de visitants de tot l’any 2020

De 2019 a 2020 el públic del Museus de Reus va baixar un 56,5%. El nombre total va passat de 28.861, l’any 2019, a 12.564, l’any 2020.

Amb tres mesos tancats al públic i les mesures posteriors de restriccions de mobilitat i confinaments territorials, podem dir que les dades responen al fort impacte que la pandèmia va tenir a l’hora de realitzar activitats a fora de la llar. Si analitzen les dades publicades recentment per l‘Observatori dels Públics del Patrimoni Cultural de Catalunya (OPPCC) i que acaben de presentar com a resultat de lEnquesta de participació cultural a Catalunya 2020. Museus i altres centres expositius i afectació de la COVID-19, s’observa que, a més d’una baixada en la proporció de persones que declara visitar museus, també hi ha una forta disminució en el nombre de visites realitzades. El públic va deixar de venir i els museus van deixar de programar.

El curs 2020-2021 va començar ple de dubtes i d’incerteses: els centres educatius han estat prudents i han optat per planificar menys sortides i activitats i això ha afectat també el volum total de públic que hem rebut.

Les associacions de jubilats i tercera edat, la població que s’ha vist més afectada per la pandèmia, també van deixar de visitar-nos i de manera molt prudent no hem començat a rebre’ls fins al segon trimestre de 2021, amb la encertada proposta Donem la benvinguda a la gent gran, encetada la setmana del Dia Internacional dels Museus i que ens ha regalat estones molt entranyables i emocionals amb aquest col·lectiu aquests últims mesos.

Les escoles han vingut menys, però ens han reclamat per a fer projectes de col·laboració molt enriquidors. Els centres educatius locals han tornat a mirar-nos i han descobert, en molts casos, que el tàndem museu i escola suma, que som un recurs educatiu que cal aprofitar i que poden comptar amb nosaltres. La mateixa situació l’hem viscuda l’últim mes amb els casals d’estiu i els programes de joventut.

De turistes, que feien pujar les estadístiques del juliol i l’agost, encara no en tenim. El setembre caldrà fer la valoració del segon estiu de l’època covid.

Amb les estadístiques i les avaluacions que tenim a la mà, podem dir que estem treballant a bon ritme per a recuperar els nivells de públic precòvid. Durant els set primers mesos d’enguany s’han doblat els visitants de 2020 i comencen a semblar-se als dels períodes 2018-2019.

Visitants de gener a juliol

17.817

6.558

13.006

Al públic presencial hem de sumar els usuaris / públic / visitants virtuals que s’han incrementat substancialment, però no els contemplen aquí perquè cal fer una anàlisi particular si no volem barrejar peres i pomes.

Malgrat tot, la valoració que els Museus de Reus fem d’aquesta primera part de l’any és molt més que positiva: estem satisfets de haver pogut donar resposta a necessitats socials i de contribuir amb els nostres espais i propostes a millorar la vida de la gent, amb la difusió del patrimoni com a eina.

Per tot això, volem donar les gràcies totes i a cadascuna de les 13.006 persones que fins ara han escollit visitar els Museus de Reus.