02/11/2022

Documental del mes novembre: Estimada Sara

El proper 17 de novembre, a les 19h al CIMIR es projectarà Estimada Sara, un emotiu retrat de la Sara, la primera taxista d’Afganistan, una dona poderosa que trenca barreres patriarcals.

La pel·lícula ens mostra la vida a l'Afganistan abans de l'arribada dels talibans a través dels ulls de la Sara, un testimoni d'una realitat que ja no existeix. Quan, després de cinc anys de rodatge, la directora es va assabentar de la situació, va posar-se en contacte de nou amb la Sara per ajudar-la a fugir del govern repressiu dels Talibans. Un emotiu retrat de la Sara, una dona poderosa que trenca barreres patriarcals que ara arriba a més de 70 sales d'arreu d'Espanya.

El rostre de la Sara mostra uns ulls brillants, incansables per defensar els drets de les dones i aconseguir allò que semblava impossible. Ella havia estat activista de diferents associacions pels drets de les dones abans de l'arribada al poder dels Talibans a l'Afganistan, i era una de les poques dones que va aconseguir tenir una feina pública com la de taxista.
Això, però, va ser una qüestió de supervivència, la mort del seu pare i el seu germà, quan ella tenia només tretze anys, la van obligar a vestir-se i treballar com un home per alimentar a la seva família. Amb això, va poder experimentar la llibertat de caminar lliurement pel carrer, de treballar, de jugar amb amics i de fer el que ella volgués.
Quan es va tornar a posar l'hijab, amb 18 anys, no va voler renunciar a aquesta llibertat i a aquest mode de vida, va tornar a treballar, aquest cop ja amb aparença i nom de dona, i es va convertir en una heroïna local per a la resta de dones. El seu activisme la va dur a treballar durant tota la seva joventut amb les Nacions Unides per empoderar a les dones de l'Afganistan amb cursos, tallers i activitats, per formar-les i donar-les la llibertat que els hi faltava en una societat amb un context marcadament patriarcal.
Una inspiradora història d’amistat entre dues dones plenes de vida, un cant a l’empatia i al diàleg entre cultures. El relat circular de la història vital de la Sara gira de la por a l’amor i de l’amor a la por. Un testimoni d’una realitat que ja no existeix i que ara podem veure amb els ulls de la Sara.

Tràiller Estimada Sara

FITXA TÈCNICA
Guió i direcció: Patrícia Franquesa
Edició: Ana Zudig
Disseny de so: Dane Vlaisavljevic, Luka Barajevic
Producció: Patrícia Franquesa, Laia Zanón
Productores: Gadea Films, Gulu Gulu Presenta, Substans Film
Distribució: DocsBarcelona Distribution

PREMIS I FESTIVALS
● Menció Especial del Jurat a l’Irian Documentary Film Festival – Iran, 2021
● Selecció Oficial al Doc Lisboa International Film Festival – Portugal, 2021
● Beldocs – Sèrbia, 2022
LA DIRECCIÓ
Patrícia Franquesa comença la seva carrera a Tel-Aviv treballant amb Heymann Brothers Films i Hilla Medalia.
Després d'anys d'aprenentatge, decideix tornar a la seva ciutat natal, Barcelona, i cofunda Gadea Films, produint amb Mèxic La Mami de Laura Herrero Garvín. La pel·lícula debut de Franquesa com a directora és la coproducció d'Oh Dear Sara amb Sèrbia i Noruega. Actualment, està produint el seu segon llargmetratge documental Ole mi coño: My Sextortion Diary amb Mireia Graell.

Reserva d'entrades gratuïtes ahttps://www.museudereus.cat/