21/04/2020

El museu i els llibres: les monografies d’art

Potser no cal justificar l’estreta vinculació entre els museus i els llibres. Com a dipositaris dels testimonis de l’evolució de la natura i de l’home, al servei de la societat, una de les funcions primordials  dels museus és la difusió dels valors culturals que conserven. A més de les exposicions, visites guiades, conferències i altres activitats, les publicacions, amb diferents formats de lectura o audiovisuals, i sobre diferents suports del paper imprès a la xarxa digital, constitueixen un aspecte cabdal de l’activitat d’un museu.

Alhora, els museus són espais de recerca, de treball per a les persones que, des de diferents àmbits, s’apropen a l’estudi dels materials i objectes que es troben en exposició o, sobretot, a les sales de reserva. Aquesta tasca, que sovint passa inadvertida per al gran públic, genera uns resultats que moltes vegades es tradueixen en la publicació de llibres.

Al llarg dels anys, el Museu de Reus ha ampliat considerablement el seu fons editorial de catàlegs d’exposicions i d’altres publicacions referents als seus fons patrimonials. Moltes es troben exhaurides però, evidentment, es poden consultar a les biblioteques d’accés públic a Reus i en altres ciutats i viles catalanes.

Entre les que actualment tenim a l’abast del públic, podem esmentar les monografies dedicades a artistes nascuts als segles XIX o XX –com Josep Tapiró i Baró (Reus, 1836-1913), Marià Fortuny Marsal (Reus, 1838 - Roma, 1874), Modest Gené Roig (Reus, 1914 - Bata, 1983), Juli Garola Monné (Reus, 1927-2002) i Ramon Ferran Pagès (Reus, 1927-2015)–, a més d’estudis de caràcter més genèric –com el volum referent a l’orientalisme peninsular–, coordinats per experts, professors o historiadors de l’art. Val a dir que –al seu dia– també van ser editats o coeditats uns volums dedicats al genial arquitecte Antoni Gaudí i Cornet (Reus, 1852 - Barcelona, 1926) o a altres reconeguts artistes –com els pintors Baldomer Galofre i Ximenes (Reus, 1846 - Barcelona, 1902) i Hortensi Güell i Güell (Reus, 1876-1899), l’escultor Joan Rebull i Torroja (Reus, 1899 - Barcelona, 1981) o la ceramista Neus Segrià Fortuny (nascuda a Tarragona el 1931, però reusenca d’adopció)–, però aquestes obres ja no estan actualment a la venda.