10/02/2021

El nostre patrimoni viatja

La setmana passada, el Museu d’Art i Història de Reus va rebre l’empresa encarregada de traslladar les dues obres del fons del museu que romandran exposades des del 18 de febrer al 23 de maig al Museu de Belles Arts de  València, a l’exposició Joaquim Agrassot, un pintor internacional.

El préstec entre museus és una formula molt usual. Es tracta de la cessió temporal breu per a formar part de projectes d’exposicions alienes al museu prestador. La major part de les obres són susceptibles de ser prestades, tret d’aquelles que por motius de conservació preventiva es consideri que no poden viatjar.

El procediment té diferents passos. Un cop rebuda i aprovada la sol·licitud de préstec, els museus coordinen els tràmits relatius a la gestió del trasllat. Abans de la sortida de l’obra del museu, l’equip de conservació-restauració supervisa la preparació per al transport i la seva correcta exhibició. Normalment, el conservador-restaurador acompanya l’obra per a garantir la adequada instal·lació i la seva tornada, un cop acabada l’exposició, al museu d’origen.

Les obres que viatgen cap a València son: Gnawi, una aquarel·la de Josep Tapiró (Reus, 1836 - Tànger, 1913) que mostra l’estil virtuós i acurat del pintor, i Cardenal, altre aquarel·la, en aquets cas, de l’etapa formativa de Marià Fortuny (Reus, 1838 - Roma, 1874) a la ciutat de Roma.

Totes dues es podran veure aviat a costat de l’obra del coetani  Joaquim Agrassot (Orihuela, 1836- València, 1919), a l’exposició que pretén, dos anys  després del centenari de la seva mort, recuperar l’artista i mostrar-lo des de les diferents disciplines artístiques que va desenvolupar a la seva dilatada vida.

La política de préstec d’obres del Museu de Reus respon, d’una banda, a la voluntat de col·laborar amb altres museus i institucions per tal de contribuir a la major difusió  dels artistes reusencs, i d’altra banda, a facilitar el gaudi directe de les obres a un públic més nombrós, tot incrementant l’accés als béns culturals.