17/05/2022

Ha mort Francesc Subirà Rocamora

Des del Museu de Reus i el Centre de la Imatge Mas Iglesias lamentem la mort de Francesc Subirà Rocamora, metge, esportista, polític, col·leccionista i fotògraf creatiu.

Membre de l’Agrupació Fotogràfica de Reus, l’any 2008 va cedir al Centre de la Imatge Mas Iglesias més de quatre-centes fotografies realitzades per ell mateix.

Com a fotògraf, es caracteritzava per la recerca de reportatges d’ambients urbans i intimistes de la Barcelona dels anys quaranta, així com instantànies de caràcter familiar tractades amb tota sensibilitat fins a convertir-les en imatges d’una plàstica encertada, amb estudis de llums sublims.

Va obtenir fotografies d’artistes de l’època, entre els quals Salvador Dalí, o els primers assaigs del teatre de la postguerra o de representacions de ballet clàssic.

1-02752: Pam i cleca al Mercadal. Any 1956 	Francesc Subirà Rocamora – Fons Fotogràfic Subirà Rocamora/CIMIR

1-02752: Pam i cleca al Mercadal. Any 1956 Francesc Subirà Rocamora – Fons Fotogràfic Subirà Rocamora/CIMIR

A Reus va fotografiar els ambients que transcendien el seu entorn com a metge a l’Institut Pere Mata, tot captant les reunions de treball dels professionals, amb escenes intimistes en què participava Salvador Vilaseca. No podia faltar el testimoni fotogràfic dels dies de les nevades o del pas de les processons dins del recinte del frenopàtic, amb les monges donant un clima de regust romàntic.

Psiquiatre i neuròleg, llicenciat per la Facultat de Medicina de la Universitat de Barcelona, i experimentat en electroencefalografia i pioner en aquesta especialitat al Camp de Tarragona, es va establir a Reus el 1954. Durant trenta-un anys va col·laborar amb l’Institut Pere Mata de Reus, del qual fou sotsdirector. Directiu de l’Associació Espanyola de Neuropsiquiatria Infantil, de la Societat Espanyola de Gerontologia i de la Societé Médique de la Santé Mentale, va participar en la fundació del primer Club Terapèutic de l’Estat (1967) i, també, de l’Institut de Medicina Escolar Cerebral per al control de la salut cerebral dels adolescents (el 1990).

Campió d’Espanya juvenil i universitari d’atletisme (1948-1950), campió de Catalunya i d’Espanya de rugbi (el 1966) i cinc vegades internacional d’aquest esport (1957-1960). Fundà, el 1968, el Club de Rugbi Reus, del qual en fou president honorari. Es va dedicar a la política i fou regidor de l’Ajuntament de Reus en la primera legislatura democràtica, de 1979 a 1982, i diputat al Parlament de Catalunya, de 1980 a 1984, per Esquerra Republicana de Catalunya (ERC).

Va ser president del Consell Comarcal d’Esports del Baix Camp i col·laborador en activitats i entitats ciutadanes, com el Centre de Lectura, el Club Natació Reus Ploms, el Cine-Club, els Amics del Jazz, la Borsa del Col·leccionista, l’Hemeroteca Mèdica, El Círcol, etc.