19/12/2016

L’escultura del déu Bacus de la vil·la romana dels Antigons (Reus), en una exposició temporal al Museu de Prehistòria de València

Els diversos fragments conservats d’aquesta estàtua de marbre blanc grisós van aparèixer al rebliment interior del nimfeu de la vil·la romana situada a la partida reusenca dels Antigons, ben a prop del límit amb el terme municipal de la Canonja, en el curs dels treballs de salvament que hi va portar a terme –sobretot els anys 1976 i 1977– l’antic Grup de Recerques Arqueològiques del Museu de Reus.

Les seves dimensions actuals són de 73,5 cm d’altura, 25,5 cm d’amplada i 14 cm de gruix. L’escultura (IMMR 5910) representava Bacus, el déu romà del vi i de la verema, pràcticament nu, només amb una nebris sobre l’espatlla esquerra, amb una pantera (el seu animal associat) als peus. En fragmentar-se, la peça va perdre el cap i bona part dels braços i de les cames, tant de la figura humana com de l’animal. No s’hi aprecien restes de la policromia original, però sí que conserva una part de la base o peanya original, on hi el peu dret de la divinitat i la part inferior del cos de la pantera.

Aquesta bella figura de Bacus va ser publicada per primera vegada pel sotasignat, que fou un dels seus descobridors, l’any 1984. La Dra. Eva M. Koppel, que va estudiar nou anys després els diferents fragments escultòrics apareguts i recuperats als Antigons, va considerar-la una obra esculpida al segle II. Al Museu d’Arqueologia Salvador Vilaseca (MASV) es conserven altres representacions d’aquesta divinitat –molt popular entre els romans–, procedents de jaciments situats a l’actual comarca del Baix Camp, un territori de l’ager Tarraconensis que –no per casualitat– va esdevenir una important àrea productora de vi per a l’exportació arreu de l’Imperi, especialment durant els dos primers segles de l’Era.

L’escultura del Bacus dels Antigons fou seleccionada per a fer part de l’exposició temporal i itinerant “El sexe a l’època romana”, comissariada pel Museu de Badalona i produïda per l’Arqueoxarxa i el Museu d’Arqueologia de Catalunya. L’original s’exposarà a la seu del Museu de Prehistòria de València, entre el 26 de gener i el 30 d’abril de 2017, i al MASV se’n col·locarà temporalment una còpia sintètica i a escala real.

Jaume Massó Carballido, 15/10/2016

Imatge: Fotografia de F. Fernàndez / Arxiu de l’IMMR