19/05/2016

S'exposa el quadre de Sant Sebastia, restaurat recentment

Entre altres propostes per a descobrir l'activitat quotidiana del Museu de Reus, més enllà de les exposicions periòdicament obertes al públic –en definitiva, per a conèixer millor el museu per dins– la jornada de portes obertes d'aquest dissabte 21 de maig, permetrà contemplar el quadre que representa a sant Sebastià, antic patró de la ciutat. La peça, que ha estat objecte de restauració en els darrers mesos, forma part de la mostra “El museu per dins”, que s'obrirà al Raval de Sant Anna, 59.

El quadre, un oli sobre tela, és obra de fra Joaquim Juncosa (1631-1708), nascut a Cornudella de Montsant i que fou frare d’Escaladei. L'autor és considerat com un dels millors pintors catalans de la segona meitat del segle xvii. El seu “Martiri de sant Sebastià” fou pintat pels volts de l’any 1689.

La restauració ja consistit en la fixació i protecció de la capa pictòrica –que es troba sobre una tela de cànem, inicialment molt ressecada i bruta– mitjançant un empaperat amb adhesiu específic. S’ha eliminat el bastidor deformat i trencat i s’ha substituït per un de fusta i de metall indeformable. S’ha netejat la pintura. i finalment s’ha fet una reintegració de la capa pictòrica.

A banda del seu valor artístic, el quadre té un interès històric notable. Sant Sebastià fou patró de de Reus, que celebrava la seva festa major d’hivern el 20 de gener. Aquest patronatge va anar perdent importància, segurament perquè el sant es va veure desplaçat en la seva devoció específica –era invocat genèricament com a protector contra la pesta– per la Mare de Déu de Misericòrdia que, a partir del segle XVII, esdevé referent de la religiositat popular reusenca i de les pregàries en demanda de l'ajut celestial contra les epidèmies.

Us convidem a descobrir aquesta pintura de considerables dimensions que juntament amb una altra, figurant sant Pere, havia estat ubicada a la Casa de la Vila.