11/02/2022

Ulleres 3D? Visió estereoscòpica?

Un visor estereoscòpic de més de 100 anys és l’objecte destacat que es presenta, durant el mes febrer, al Museu de Reus.

L’estereoscopi és format per un visor, amb un mànec per a sostenir-lo, i es col·loca una “vista” sobre un suport, el qual pot acostar-se o allunyar-se per mitjà d’una pinça per adaptar-lo a la visió. Les postals estereoscòpiques que s’adapten al visor són de 18 x 9 cm.

L’estereoscòpia, imatge estereogràfica o imatge tridimensional, és qualsevol tècnica capaç de crear la il·lusió de profunditat en una imatge i –en el cas d'una fotografia, pel·lícula o imatge bidimensional– s’aconsegueix tot presentant una imatge lleugerament diferent per a cada ull. Euclides i Leonardo da Vinci, pioners en el tema, ja van estudiar el fenomen binocular, però fou el físic escocès Sir Charles Wheatstone qui, el 1838, va descriure el fenomen de la visió tridimensional (3D) i va construir un aparell, l’estereoscopi, amb el qual es podien apreciar dibuixos geomètrics en relleu.

Estereoscopi de mà, fabricat al final del segle XIX per la factoria H. C. White Co., arran de l’Exposició Universal de París de l’any 1900

El 1849, Sir David Brewster va dissenyar i va construir la primera càmera fotogràfica estereoscòpica i un visor per a observar les fotografies en relleu. Basant-se en l’invent de Brewster, Oliver Wendell Holmes va construir cap al 1860 un altre model d’estereoscopi de mà, que es va fer molt popular a la fi del segle XIX. Amb aquell visor es podien veure en relleu fotografies estereoscòpiques muntades sobre un cartró, tot creant-se extenses col·leccions que es van posar a la venda.

La fàbrica H. C. White Co., que va contruir l’estereoscopi i que va arribar a tenir un gran reconeixement en l'època, va ser fundada per Hawley C. White, qui va començar la seva carrera amb un establiment a Nova York el 1870, per a després mudar-se a North Bennington (Vermont), on crearia una petita fàbrica per a la producció d’estereoscopis.

El 1907 va construir una gran fàbrica amb una línia de muntatge, sent el pioner en l’ús d’un text informatiu en la part posterior de la “vista”, és a dir, de les fotografies estereoscòpiques muntades sobre cartró. L’any 1915, davant la disminució de la popularitat d’aquesta mena d’entreteniment, White va decidir tancar la fàbrica, que fou adquirida per Keystone View.