17/05/2023

Una part de l’arxiu d’Eduard Toda es podrà veure a Alexandria fins al 5 de juny

El Museu de Reus participa amb la cessió d’una fotografia a l’exposició «Antiquities Inspection Tours to Upper Egypt and the Archive of Eduardo Toda» (Visites d'Inspecció d'Antiguitats a l'Alt Egipte i l'Arxiu d'Eduard Toda) que tindrà lloc entre el 28 de maig i el 5 de juny a la Biblioteca Alexandrina de la ciutat d’Alexandria.

L'exposició està coorganitzada pel Museu Nacional de la Civilització Egípcia (NMEC) del Caire i l'Ambaixada d'Espanya al Caire i comissariada per Miguel Ángel Molinero Polo i Andrea Rodríguez Valls.

La mostra es va inaugurar el passat 15 de setembre al Museu Nacional de la Civilització Egípcia del Caire i ara es presenta a la ciutat d’Alexandria.

En els inicis de l'arqueologia acadèmica a Egipte, a la fi del segle XIX, els egiptòlegs del Service des Antiquités viatjaven anualment a l'Alt Egipte, pel Nil, per a inspeccionar l'estat dels monuments, encarregar treballs de manteniment, realitzar excavacions arqueològiques puntuals i recollir els objectes que haguessin aparegut des de la seva última visita. El reusenc Eduard Toda fou vicecònsol al Caire, entre 1884 i 1886, i el seu interès per la cultura el portà a relacionar-se amb els egiptòlegs del Service i a embarcar-se en el viatge d'inspecció anual de 1886. La col·lecció de documents que va reunir en aquests anys, conservada en institucions de Catalunya i Madrid, inclou rellevants fotografies i calcs de relleus que permeten reconstruir el mètode de treball arqueològic de l'època. Cal tenir en compte que Toda inventarià i documentà, per delegació del cap de l’esmentat Service, Gaston Maspero, la tomba –trobada intacta– de Sennedjem, sobre la qual publicà el volum Son Notem en Tebas (Madrid, 1887), a més d’altres llibres i articles sobre Egipte.

A nivell xifres, l'exposició la formen: 34 fotografies, conservades a la Biblioteca Museu Víctor Balaguer i al Centre de la Imatge Mas Iglesias de Reus. Un calc de relleu antic, conservat en la BMBV, i 17 gravats o il·lustracions de l'obra A través del Egipto, d’Eduard Toda (1889), que van ser generades a partir de fotografies.

La Biblioteca Alexandrina és una important biblioteca i centre cultural situat a la ciutat egípcia d'Alexandria, en la costa de la mar Mediterrània. Va ser construïda en commemoració de l'antiga Biblioteca d'Alexandria, destruïda en l'Antiguitat, intentant reviure la brillantor que aquest anterior centre d'estudi i erudició va representar.