Industrial moliner de professió, va estudiar la carrera de química i va exercir com a professor de física uns quants anys en un institut de Tarragona. Tot i que no va treballar mai com a químic, per la premsa sabem que el 1917 va dur a terme unes proves «para sustituir la bencina con un producto de su invención en los automóviles» (El Restaurador, 15/12/1917) i que, poc després, el van autoritzar per a fabricar i vendre aquest substitutiu a base d’alcohol desnaturalitzat, denominat etilina (Foment. Portaveu oficial en les comarques tarragonines, del partit d'Unió Federal Nacionalista Republicana, 17/03/1918).
Aficionat a l'excursionisme, va ser un dels primers socis de l'Associació Excursionista de Reus, on va organitzar la seva secció de fotografia –que va arribar a presidir. La seva gran passió fou la fotografia i, ja als anys vint, va formar part del col·lectiu de fotògrafs conegut com «El Trípode», conjuntament amb Eduard Borràs i Josep Prunera, que es van dedicar a recórrer i fotografiar el Baix Camp.
Com a exponent de l’excursionisme científic, en una etapa primerenca es dedicà a reproduir les ruïnes dels monestirs de Poblet i de Santes Creus, amb un esperit renaixentista vinculat al coneixement del territori i a l'etnografia, i durant un temps va realitzar fotografia documental i paisatgística, el que l’hi va permetre captar molt bé l’ambient rural.
Interessat en totes les innovacions de la seva època, entre les imatges que ens han arribat en destaquen les de dirigibles, avions i hidroavions i, fins i tot, la d’un tanc en una plaça de París –datada de 1922. I, sobretot, d’automòbils, ja que l’hi agradaven les curses i sabem que havia participat en algunes.
En moltes de les seves obres s’aprecia l’ús del filtre d’artista, tècnica que consistia en desenfocar una mica la instantània per tal d’apropar-la a les obres pictòriques. Un cop superada aquesta etapa inicial, Cuadrada es pot considerar un autor avantguardista i hiperrealista pels seus enquadraments, composicions i tècniques que s’havien desenvolupat als anys vint i trenta, amb la nova visió de l’art contemporani, tot seguint la influència de la Bauhaus alemanya.
Considerat com un símbol entre els primers fotògrafs locals i capdavanter en la fotografia artística i creativa, també es va dedicar a redactar articles per a revistes especialitzades, com Arte Fotográfico, en què explicava la seva experiència amb la hipersensibilització fotogràfica o les seves tècniques de revelatge desenvolupades gràcies als seus coneixements de química.
Va participar i guanyar diversos certàmens fotogràfics d’àmbit local i estatal, però també ho va fer en alguns dels internacionals més prestigiosos, on va obtenir èxits destacats com, per exemple, a la Royal Photographic Society.
Manuel Cuadrada, però, era un apassionat dels trens de vapor i, sempre que podia, aprofitava per fotografiar-los, fins al punt que donava propines als maquinistes perquè deixessin anar el fum en un revolt determinat.
Des del Centre de la Imatge Mas Iglesias i els Museus de Reus, el mes de setembre hem iniciat les tasques per tal de documentar tot el seu fons fotogràfic, integrat per més de mil fotografies. Negatius de plàstic o de vidre de diversos formats, alguns d’estereoscòpics, que conserven l’obra d’aquest fotògraf. Les imatges, realitzades entre 1915 i 1957, mostren escenes tan variades com els monestirs de Poblet i de Santes Creus abans i després de ser rehabilitats, escenes religioses, cotxes, avions, vaixells, pescadors, àvies, nens i homes i dones fent qualsevol activitat, com treballar, jugar, passejar, anar en bicicleta o cap a la platja, en molts racons de pobles i ciutats –entre d’altres.
Un cop finalitzades les tasques que acabem d’iniciar, totes les obres que conservem del Manuel Cuadrada quedaran inventariades, digitalitzades i siglades, i s’hi haurà millorat el sistema de conservació i s’hauran documentat una per una. La darrera part d’aquest procés consistirà en publicar-les en la base de dades del Centre de la Imatge, perquè tothom qui ho desitgi pugui consultar-les.
Àlex Cervelló Salvadó
Doctor en història i tècnic del Centre de la Imatge Mas Iglesias de Reus
1Segons la premsa va néixer el 31 de juliol de 1899. Crónica reusense : Órgano del Partido Liberal Conservador, de avisos y noticias: Año IV Número 1113 - 1899 agosto 1. Pàgina 3.